לידה טראומטית

אם את סובלת מסיוטים לאחר הלידה, לא מעלה בדעתך ללדת ילדים נוספים למרות שבהתחלה רצית או מתקשה לטפל בתינוקך – ייתכן שאת סובלת מהפרעת דחק פוסט טראומטית שניתן לטפל בה.

נשים רבות מעידות כי חוו לידה קשה ומייסרת. בין אם מדובר בתחושה סובייקטיבית או בקושי מוכח קלינית, כשיולדת מעידה על כאבים חזקים במהלך הלידה עד כדי חשש מפני פגיעה גופנית, בה או בתינוק, אין ספק שמדובר באירוע בעל השלכות נפשיות.

אין ספק כי אישה שמתארת את חווית הלידה במילים קשות, ובמיוחד אם תוצאות הלידה היו קשות מבחינת בריאות התינוק, אכן חוותה לידה טראומטית מבחינה רגשית ופסיכולוגית.

ההתאוששות וההחלמה מחוויית הטראומה בלידה תלויה בגורמים שונים: מצבו הבריאותי של התינוק, מצבה הבריאותי של האם, אירועים קשים בעברה ואישיותה של האם, נסיבות חברתיות, מצבו הרגשי של בן הזוג ויכולתו להכיל ולתמוך בבת זוגו במהלך הלידה ולאחריה ועוד.

מהי הפרעת סטרס פוסט טראומטית לאחר הלידה

מבין הנשים שחוו לידה קשה, יש שעלולות לפתח הפרעת סטרס פוסט טראומטית (PTSD) . למעשה, מדובר בסוג של הפרעת חרדה, שעלולה לפרוץ בעקבות אירוע טראומתי כלשהו.

התסמינים להפרעת סטרס פוסט טראומטית לאחר הלידה יכולים להיות:

  • תמונות מהאירוע הטראומטי חוזרות ומציפות אותך
  • יש לך סיוטי לילה
  • את מרגישה "מנותקת" מחוויית הלידה. לא רוצה לדבר עליה ונמנעת מכל ביטוי של רגש הנוגע לך
  • יש לך קושי להיקשר, לתקשר או לטפל בתינוק
  • את חווה כעס בלתי מוסבר
  • אינך רוצה ילדים נוספים, למרות שחשבת שתרצי
  • את מרגישה מדוכאת, סובלת מקשיי שינה, קשיי ריכוז, עצבנות, תגובות בהלה וחרדה וברצון להתבודד.

נשים שחוו אירועים טראומטיים בעברן, כמו אונס או גילוי עריות עלולות לחוות לידה טראומטית. במצב כזה, הלידה עצמה מהווה זרז (טריגר) הגורם ליולדת לחוות מחדש את הטראומה ממנה נפגעה בעבר, בגלל שחזור של תחושת חוסר האונים הדומה.

לידה טראומטית – כיצד תעזרי לעצמך?

אם כיום את עומדת ללדת, ועברת בחייך אונס או ניצול מיני, או שכבר עברת חוויית לידה קשה, כדאי שתיידעי את הרופא המטפל בך. הוא יוכל לסייע לך וליידע את הצוות בחדר הלידה, כך שיהיו ערים לרגישותך.

צוות מודע ידאג לעזור לך. הוא ידאג להחזיר לך את תחושת השליטה, למנוע ממך כאב ולבטל את הקשר בין הכאב לבין החוויה הטראומטית מהעבר, כך שתוכלי להתרכז בלידה עצמה, ולחוות אותה כחוויה טובה.

אם את מתכננת ללדת בניתוח קיסרי לאחר שהלידה הקודמת היתה קשה, ייתכן שהדבר נובע מסיבות פסיכולוגיות של הימנעות מהטראומה שחווית.

גם אם את מודעת לסיבה שהובילה אותך לבחור בניתוח קיסרי חשוב שתלמדי להתמודד עם הקשיים הרגשיים המטרידים אותך, ולא לעקוף אותם. כך תגיעי לאמהות פחות עסוקה בקשיים רגשיים ויותר פנויה ליצור קשר טוב עם תינוקך.

לכן, אל תסתירי את רגשותייך. חשוב שתדברי על כך. מומלץ לשתף את מי שתמצאי לנכון – בן זוגך, הוריך או חברה קרובה.

גם תמיכה חברתית יכולה לסייע לך בהתמודדות עם לידה טראומטית ולמתן את הקשיים הרגשיים שמתלווים אליה. בנוסף לתמיכה מהקרובים אליך, השתתפות בקבוצות תמיכה או בפורומים מתאימים באינטרנט יכולים להקל עלייך ולאפשר לך לבטא את הקשיים.

אם המצוקה גדולה, אינה נותנת לך מנוח ואת לא מצליחה להתאושש, חשוב שתפני לעזרה מקצועית. הטיפול המומלץ בלידה טראומטית הוא טיפול פסיכולוגי.
באמצעות שיחות, תוכלי להתבונן בחוויות שעברת במהלך הלידה, לברר לעצמך את משמעותן המיוחדת עבורך ולזהות דרכים להתמודד איתן ביעילות.

במצבים מסוימים יש מקום להיעזר גם בתרופות.

אנו מזמינות אותך לפנות אלינו לקביעת פגישה אישית כדי לבחון יחד כיצד נוכל לסייע לך בצורה אישית ואחראית.

נושאים: ,

סגור לתגובות.