הריון לאחר אובדן הריון

אובדן הריון הוא אירוע טראומתי שמלווה בהרבה צער וכאב. אם יש לך חשש לנסות להרות שוב מומלץ לעצור, להקשיב לעצמך ולהמשיך בכוחות מחוזקים.

אירוע טראומטי של אובדן הריון, אם בעקבות הפלה, הפלה יזומה מסיבה רפואית, לידה שקטה או מות יילוד, הוא לא נדיר כיום ומשותף לנשים רבות. רוב הנשים ובני זוגן חשים צער עמוק ומתאבלים על התינוק, כשבאופן טבעי האבל גדול יותר ככל שהתפתח קשר רגשי לעובר.

מחקרים מראים ש-50% מהנשים שאיבדו הריון מכל סיבה שהיא הרו שוב בתוך שנה. הממצא הזה משמח כי הוא מראה על יכולתן של אותן נשים להתגבר על חששותיהן, ולהמשיך עם תכניותיהן למרות אי הוודאות שקיימת לגבי הצלחת ההריון.

יחד עם זאת, התוצאות המשמחות משכיחות במקרים רבים את העובדה שאישה שעוברת הריון שלאחר   אובדן, מתמודדת עם חוויה מורכבת שמתרחשת בצל אובדן. בנוסף, בשל חוסר מודעות ואולי אף חוסר רגישות, המשפחה והחברה לא נותנות לאבל על אובדן הריון את ההכרה הראויה – רגשית וטקסית – כך שהזוג נשאר להתמודד לבדו עם הכאב הנורא.

כשמחדשים במהירות את הניסיונות להרות לאחר אובדן ההריון

חלק מההורים מרגישים צורך להיכנס מהר להריון חדש מתוך אמונה שהריון חדש יקל על הכאב וישכיח את האבל.
אצל אחרים, ובעיקר אצל הנשים, אמונה זו מתבדה כבר בתחילת ההריון החדש ונשים רבות מופתעות, ואולי אפילו מאוכזבות, לגלות שההריון החדש לא ממלא אותן בתחושות האושר והשמחה שלהן ציפו.

במקום תחושות אלה הן מדווחות על מגוון רגשות ותגובות שונות:
• בכי, ייאוש, דיכאון והאשמה עצמית שעולות באופן לא צפוי.
• תחושות דריכות, מתח וחרדה עד כדי שיתוק.
• חוסר בטחון ופקפוק ביכולתן הגופנית לסיים באופן מוצלח את ההריון.
• התגברות המצוקה בתאריכים מיוחדים כמו יום האובדן או כשהתינוק החדש מגיע לגיל ההריון שבו התרחש האובדן.
• תחושות של אי וודאות וחרדה בנוגע למהלכו התקין של ההריון.
• דחיית ההיקשרות הרגשית עם העובר וביטוי מועט של רגשות חמים כלפיו וכלפי ההריון (ליטוף הבטן למשל) בגלל החשש מפני אובדן הריון נוסף. דחייה כזו קורית באופן מודע ובאופן לא מודע.

תחושות אלו מתעוררות בדרך כלל בכל הריון וחריפות הרבה יותר לאחר אובדן הריון,
בגלל זיכרון הטראומה ובגלל היכרות האישה עם הסיכונים הרפואיים המוגדלים בהריון לאחר אובדן.

מחקרים שנערכו לאחרונה מסכימים כי התנסות בהריון אחרי אובדן כרוכה בפחדים, בחרדות ובדיכאון. לפי אחד המחקרים הסיכון לסבול מחרדה ודיכאון בהריון שלאחר אובדן, גדל ככל שזמן הכניסה להריון הבא לאחר האובדן, קצר יותר.

כך תקלו על עצמכם לקראת ההריון הבא

התחושות האותנטיות של נשים בהריון שלאחר אובדן הריון והממצאים המחקריים מחזקים את החשיבות הרבה של החלמה נפשית מהאובדן.
תהליך ההחלמה כולל התאבלות והוא דורש זמן ומאמץ. הפעולות הבאות, כולן או חלקן, יקלו עליכם את ההתמודדות ויעזרו לכם להגיע מוכנים יותר להיריון הבא:

• לפני תחילת הניסיונות להריון הבא עצרי רגע כדי לבחון לעומק את הרגשות והכוחות שלך, להקשיב להם ולפעול בהתאם.
• קחי פסק זמן לעבד את האבל. הגיעי להריון לאחר תקופת התאוששות שבה את מרגישה חזקה יותר גופנית ומאמינה ביכולותיך לשאת את ההריון.
• כבן הזוג, שתף גם אתה בחוויות האבל והחרדות שלך וחזק את הקשר הזוגי ביניכם.
• מבחינה רפואית – עברו מעקב הריון מיוחד שנותן מענה גם לצרכים הרגשיים שלך כאם.
• מבחינה נפשית – לצפות ולא להיבהל מכך שבמהלך ההריון ישובו ויתעוררו רגשות אבל, ולעיתים אשמה בנוגע לתינוק שאבד.
• הכירו בכך שהריון חדש לא מוחק את הזיכרונות מהעובר שאבד, ושזיכרונות אלו יכולים לחיות בצד הקשר החדש עם העובר שמתפתח.
• זכרו שהתינוק שייוולד הוא שלמות כשלעצמה ולא מהווה תחליף ופיצוי על האובדן של קודמו.
• השתתפו בקבוצות תמיכה מיוחדות אם אפשרי.
• השתתפו בקורס מיוחד או אישי להכנה ללידה.
• פנו לטיפול נפשי קצר מועד במידת הצורך.

מניסיוננו, תמיכה נפשית מקצועית בזמן הנכון, מביאה להקלה ניכרת בתחושות הקשות, לפיתוח קשר רגשי עם העובר כבר בזמן ההריון ובהמשך – להנאה רבה יותר מההורות.

אנו מזמינות אותך לפנות אלינו לקביעת פגישה אישית כדי לבחון יחד כיצד נוכל לסייע לך בצורה אישית ואחראית.

צרו קשר

סגור לתגובות.