אובדן הריון

אובדן הריון – הפלה, לידה שקטה ואף הפלה יזומה, הוא כואב ומצער ועשוי לעורר קשת של רגשות עד כדי דיכאון. הרשו לעצמכם להתאבל כדי לחזור לשגרה עם תקווה מחודשת. תמיכה נפשית יכולה לסייע בביטוי הרגשות הקשים ובעיבוד האבל.

כשמתרחש אובדן הריון, בבת אחת מתנפץ לרסיסים החלום ללדת תינוק בריא, אהוב, מחייך. ייאוש וצער תופסים את מקומן של התקווה והשמחה, וממלאים את לבם של נשים וגברים בתחושת ריקנות ובדידות. בין שהתינוק שטרם נולד הוא בן שבועות ספורים, ובין שכבר החל לקבל זהות, יודעים את מינו, מעניקים לו שם, מדמיינים את פניו, את חייו, ואת האושר שבואו עתיד להסב.

‘אובדן הריון’ מתייחס ל:

  • הפלה טבעית, ספונטנית
  • הפסקת הריון יזומה, בגלל מום, התפתחות לא תקינה או מות העובר
  • הפסקת הריון יזומה, בגלל הריון לא רצוי
  • לידה שקטה

הפלה טבעית הנה אירוע שכיח. אחד מכל ארבעה הריונות עלול להסתיים באבדן הריון ובמרבית המקרים (80%) זה קורה בשליש הראשון להריון. למעשה, הריונות רבים נפסקים מעצמם בשבועיים הראשונים, כשלרוב נשים עדיין אינן מודעות לכך שהן הרות.

רבים נוטים לחפש את הסיבה במטרה למנוע מהאירוע לחזור על עצמו בפעם הבאה. אולם כדאי להדגיש כי קלוש הסיכוי שההפלה נגרמה בגלל מזון מסוים, קיום יחסי מין, פעילות גופנית או הרמת משאות כבדים. במלים אחרות: בדרך כלל לא ניתן היה למנוע את ההתרחשות בהתנהגות אחראית וזהירה יותר, לכאורה.

סיומו של הריון בלידה שקטה הוא אירוע טראומטי קשה מנשוא לאם ולאב. בנוסף לצער העמוק, האישה חווה תחושות של חוסר אונים והרגשת אשמה על שהגוף שלה, שתחת שליטתה לא תפקד טוב. חשוב לדעת שתהליכי התאבלות והתאוששות נפשית הם תהליכים שאורכים זמן ושנכון לכבדם ולהכיר בהם.

כשמדובר בהפלה יזומה בגלל התפתחות לא תקינה של העובר, התגובה הרגשית של בני הזוג עלולה להיות מורכבת. לרגשות הצער הכבדים שלהם יצטרפו גם רגשות אשם. רגשות האשם הם תגובה מוכרת, מובנת, והם יכולים להתעורר בעקבות כל אובדן הריון – הפלה או לידה שקטה.

אובדן הריון – כיצד מתאבלים?

למרבה הצער והמבוכה, הסביבה, ואפילו הקרובה  – אחים, הורים, חברים –  לא תמיד יודעת איך להגיב. לעתים אף מדובר בהריון שטרם מספיקים לבשר אודותיו לקרובים, והנה כבר איננו. רבים חשים, כי בהיעדר הכרה ותמיכה באבלם, עליהם להסתיר את רגשותיהם. בעקבות זאת, עלולה אף להתפתח אצלם תחושת אכזבה מתמשכת כלפי בני משפחתם.

גם הגישה הרווחת בקרב הרופאים, לעודד ולדרבן את בני הזוג להמשיך ולנסות להרות מיד, יכולה לחזק את תחושתם הקשה, כי הסביבה אינה מתייחסת לאובדן ככאב המצדיק תגובה של אבל.  עקב כך, האבל והכאב העז שבני הזוג חווים אינם מדוברים, נסתרים מהעין.

גברים ונשים מגיבים שונה

קחו בחשבון שייתכנו הבדלים בתגובותיכם. אבות, לעומת אמהות, בדרך כלל לוקחים על עצמם תפקידי תמיכה ודאגה, מנסים לחזור במהירות למסלול החיים. ממעטים לבטא את הכאב, שיכול להתפרץ בשלב מאוחר יותר כהתקפי זעם או לחילופין – כאובדן הנאה ועניין בחיים. לפעמים ההבדלים בתגובה יכולים ליצור מתחים וחוסר הבנה בתוך הקשר הזוגי. כשהאחד אינו מקבל או מבין את התנהגות האחר, כשאחד יותר מדוכא ונזקק מהשני, ואינו מסוגל להתקדם כמו האחר.

חשוב לנו להדגיש: אבל הוא חוויה אישית, כלומר שאין דרך “נכונה” או “לא נכונה” להתמודד איתו.  כל אדם מתאבל בדרכו.  אבל, קשה ככל שיהיה, הגם שהוא תלוי במסגרות החברתיות שמעצבות אותו, הוא תהליך נורמלי לאחר אובדן. האבל מסייע בפרידה מהדמות האהובה.  אבל על עובר או תינוק הוא אבל מורכב בעיקר משום מיעוט הזיכרונות והחוויות עם התינוק.

מאחר שבדת היהודית – ובדתות אחרות – נעדרים טקסים מקובלים לאבל על מות עובר, הדבר מקשה עוד יותר על תהליך האבל. לכן מומלץ שתנסו ליצור דפוס או מסגרת אבל משלכם:

  • אפשר לתת שם לתינוק ולערוך לו טקס פרידה קצר הכולל הדלקת נרות, הקראת טקסט שכתבתם בעצמכם או שבחרתם ממקורות שונים.
  • אפשר לטעת עץ לזכר התינוק.
  • אפשר לרכוש צעצועים או מוצרים לתינוקות ולתרום לנזקקים, אפשר לתת גם תרומה כספית.

האם מדובר באבל או בדיכאון?

התסמינים של אבל דומים לתסמינים של דיכאון ולכן קשה להבדיל ביניהם. אבל הוא תהליך נורמלי, מורכב ולפעמים אף ממושך. תסמיני האבל וביטוייו הם שוק, עצב עמוק, כעס, האשמה, זעם, בושה בגוף הלא מתפקד, אשמה, חרדה. כמו כן עשויים להיות שחזורים חוזרים ונשנים של האירוע וסיוטי לילה.

ביטויי האבל אחרי הפלה או לידה שקטה יכולים לארוך כ- 6-12 חדשים ולעתים אף יותר. אולם, כאשר התסמינים חריפים במיוחד, בלתי נסבלים, ונמשכים זמן רב אפשר שתגובה דיכאונית נכנסת לתמונה. תגובה דיכאונית תקשה על גיוס כוחות ההשתקמות של האדם וניתן להתגבר עליה רק בעזרת תמיכה מקצועית.

כדאי לקבל תמיכה לאחר אובדן הריון

משום שלא תמיד אפשר לחלוק את הצער, ולא תמיד הסביבה תומכת ומבינה, ייתכן שתרגישו חוסר סנכרון ביניכם לבין הסביבה. בעוד אחרים ירמזו לכם שתגובתכם מופרזת, אתם עשויים להתפלא כיצד הסביבה אדישה.

אולם עבורכם מדובר באבל, שיכול להיות עמוק ולא פחות כואב מאבל על אדם קרוב שהלך לעולמו. אבל על החלום, ועל התקווה שלא התגשמה. אבל על הגוף שהכזיב. אפשר שהאחרים לא יכולים להזדהות אתכם ולכן תגובותיהם יכולות להיראות לכם חסרות רגישות. אולם אם תחושתכם היא שעליכם להתאבל, תנו לאבל ביטוי.

טוב שתפנו לקבל תמיכה נפשית מפסיכולוג או מעובד סוציאלי המתמחה בנושאי הולדה. בטיפול הפסיכולוגי, תמצאו הקשבה ו”מקום” לבטא בו את הרגשות הקשים ותקבלו תמיכה בעיבוד האבל. הטיפול יסייע לכם גם במניעת הידרדרות האבל להפרעת דיכאון או להפרעת חרדה ויחזק את כוחות ההשתקמות שלכם.

אנו מזמינות אותך ואת בן זוגך לפנות אלינו לקביעת פגישה כדי לבחון יחד כיצד נוכל לסייע לכם בצורה מקצועית ואחראית.

לפרטים נוספים מלאו את הטופס ונחזור אליכם בהקדם







שתפו:

סגור לתגובות.